2019-03-10

MACARON


Saya dah biasa testing mcm2 resipi untuk macaron.  Boleh dikatakan banyak juga le yang masuk tong sampah sbb tidak memenuhi kriteria yang ditetapkan hehe.....tp tak apa le, nama pun proses belajar.  Walaupun sekarang ada je yang dah jadi elok, tetap ada gak yang tidak boleh diselamatkan.  Kadang2 factor cuaca mempengaruhi sbb macaron yang nak dikeringkan sampai sudah tak kering2.  Kadang2 ada je cepat kering, mungkin juga factor resipi, mungkin juga factor lain yang tidak diketahui.

Ada masa bila tengok resipi2 mudah, saya tetap nak cuba untuk tengok bagaimana hasilnya.   Saya cuba macam-macam teknik dari teknik swiss meringue dan juga teknik French macaron, ada yang serasi, ada yang tidak.  Jadi yang penting, ikut le mana yang memudahkan masing-masing.  Saya dah stick ngan beberapa resipi yang dah biasa tp yang ini saya cuba teknik untuk tidak melalui proses pengeringan seperti biasa.

Untuk batch pertama yang dipaip, bila masuk sahaja ke dalam oven agak mengecewakan.  Semuanya membukit dan pecah dan tidak mengeluarkan kaki masing-masing.  Yang menghairankan batch ke dua dan seterusnya sukses pula.  Adunan yang sama sahaja.  Adunan kedua saya biarkan di luar sementara menunggu batch pertama masak, sekitar 15 minit begitu sahaja.  Tak dibiarkan kering tp bila dipegang, permukaan macaron tidak melekat/melekit dan masih lembut.
 
MACARON (Non Resting)

125 gm almond powder (ayak)
125 gm gula aising (ayak)

90 gm putih telur
125 gm gula castor
Pewarna

Putar putih telur sehingga berbuih dan masukkan gula castor secara berperingkat sehingga 3x.  Masukkan pewarna dan teruskan putar hingga ia menjadi kental.

Masukkan adunan putih telur tadi ke dalam adunan almond dan gula aising yang telah diayak dan guna teknik 'scrapping' dengan menggunakan scrapper, tekan2 biar hingga adunan menjadi seperti adunan kek bila diangkat kejatuhannya.

Mula paipkan dan buang gelembung udara jika ada.  Boleh terus dibakar pada suhu 150'C selama 15-20 minit (bergantung oven masing-masing.