2018-10-02

BABY MACARON LAGI



Tempahan kali ni mmg tempahan ad hoc, itu pun terpaksa minta gab hari sebab saya risau baby mac akan meragam.  Walaupun nampak seperti cookies paling mudah nak buat, tp baby mac adalah cookies yang paling saya risau untuk siapkan.  Sangat sensitif dengan cuaca, sangat sensitif dengan bahan, sangat sensitif dengan teknik dan mcm2 cabarannya.

Pernah terjadi bertray2 rosak, kadang2 semua bahagian tepi senget2 dan terpaksa diadun berkali2.  Sudahlah proses pengeringan adalah proses paling kritikal dan sangat memakan masa.

Dalam keadaan musim hujan sekarang yang tidak menentu, risiko baby mac tidak bekerjasama memang sangat tinggi.  Kira mmg kena gamble, final result baru kita tahu jadi atau tidak maka terpaksa ulang buat semula.

Alhamdulillah semalam semua baby mac bekerjasama dengan baik, takde satu pun yang tidak bekerjasama. 

Lega dapat siapkan, walaupun tempahan last minute, rasa kasihan pula dengan permintaan customer untuk hari lahir anaknya, kebetulan pula sedara hubby ada yang teringin nak makan so kita kira sekali jalan sahaja le.  Semua leh merasa. 

Merah - Red Velvet
Hijau - Green Tea

Take Note : Perasa dalam macaron adalah something yang not obvious sangat, sbb tenggelam dengan manis macaron terutama perasa yang tidak ketara seperti red velvet atau green tea ni, perasa yang paling ketara adalah peppermint, lycee mmg boleh kita rasa bila kita makan.  Untuk perasa kita tak boleh nak letak too much cecair dalam adunan macaron sebab akan merosakkan tekstur nanti.